Nieuws en andere artikelen

  • Inspiratie
  • Branchegerelateerd
  • Blogs

  • Inspiratie
  • Branchegerelateerd
  • Blogs
Notarisdossier kleurenbalk
Notarisdossier - offertes

Tips voor het afgeven van offertes

Notarissen hebben het druk, maar wat als deze drukte ophoudt? Hoe ga je dan je agenda vullen?

Bijna iedere notaris ervaart prijsdruk. Veel cliënten vragen bij meerdere notariskantoren een offerte op om de prijs te vergelijken. Wat de cliënten niet weten is welke toegevoegde waarde jouw aanpak biedt, dit blijkt namelijk niet uit de offerte. Hoe zorg je dat de cliënt ongeacht de prijs voor jouw kantoor kiest? Hierbij een aantal tips voor het opstellen van een offerte.

  1. Probeer de cliënt te spreken voor je de offerte stuurt

Waarom vraagt een klant eigenlijk een offerte op? Bij onroerend goed zaken gaat het vaak om het tarief maar in de andere gevallen wil de cliënt een gevoel krijgen bij het kantoor. Met wie doe ik zaken? Past dit kantoor bij mij? Dat gevoel is moeilijk over te brengen in een offerte. Nodig daarom de cliënt eerst uit voor een vrijblijvende kennismaking. De prijsindicatie volgt dan in het persoonlijke gesprek.

  1. Geen kennismakingsgesprek? Bel vooraf om te vragen waar de cliënt naar op zoek is

De cliënt is niet per se op zoek naar een testament maar de cliënt wil zaken regelen. De één wil zijn kinderen goed verzorgd achterlaten, de ander wil een schoonzoon uitsluiten en de volgende wil dat zijn onderneming door blijft draaien na overlijden. Verschillende cliënten hebben verschillende wensen. Bel daarom eerst met de cliënt om te vragen wat hij/zij eigenlijk wil regelen. Door vooraf te bespreken wat de cliënt wil laten beschrijven kan je een betere offerte afgeven en wordt de cliënt niet verrast als de declaratie binnenkomt.

  1. Bel de offerte na

Bel de cliënt dezelfde of de volgende dag om te bespreken of alles duidelijk is. Ook dit telefoongesprek geeft aan dat je betrokken bent bij je cliënten. Het draagt bij aan het goede gevoel en geeft je de gelegenheid uit te leggen hoe jij de cliënt kan helpen.

  1. Reageer altijd

Probeer altijd te reageren, wanneer de cliënt geen reactie krijgt zullen ze de volgende keer geen offerte bij jouw kantoor aanvragen. Zij zullen dit ook vertellen aan hun kennissen waardoor je potentiële cliënten mis kan lopen.

  1. De huisstijl is ook belangrijk

Een nette offerte in de huisstijl van jouw kantoor straalt professionaliteit uit. Zet niet te veel informatie op de achtergrond en de voettekst maar net genoeg om de cliënt de informatie te geven die van belang is.

  1. Geef een persoonlijke tint aan de begeleidende e-mail

Cliënten zien wanneer een standaardmail aan hen verstuurd is. Als je een persoonlijke tint geeft aan de mail ziet de cliënt dat je tijd hebt genomen om een persoonlijke mail op te stellen. Uiteraard kan je dit doen op basis van sjablonen maar kleine aanpassingen speciaal voor deze cliënt doen het altijd goed.

Meer weten?
Het persoonlijk opvolgen van offertes kost tijd maar met onze Offertemodule helpen we jouw kantoor dit zo efficiënt mogelijk te doen! Wil je meer informatie over de totaaloplossing van Notarisdossier? Bel Marleen Achterstraat-Hooijer op 06 380 70 670.

< Blog >

Jacky Vernimmen zet nieuwe stap

Na meer dan 10 jaar is het tijd voor iets nieuws.Hierbij willen we je laten weten dat Jacky Vernimmen per 1 januari 2021 stopt als Business Unit Manager van Dirict. ...
Lees meer...

Even voorstellen: onze nieuwe collega Nicole

Sinds maandag 19 oktober hebben wij een nieuwe collega: Nicole van Dijk.Nicole komt ons versterken op onze servicedesk. Nicole stelt zich even voor: "Binnen Dirict houd ik mij vooral bezig ...
Lees meer...

2020; het jaar van het digitale werken

Online of digitaal werken is niet meer alleen de toekomst maar het is het heden, ook voor het notariaat. In deze blogs leggen we aan de hand van verschillende integraties ...
Lees meer...
Notarisdossier - SEPA en iDeal

Uitnodiging webinar maandelijkse declaraties

Is declaraties maken een tijdrovende klus voor jouw kantoor? Kijk de webinar en zie hoe het sneller kan!Op dinsdag 10 november om 10.00 uur geven we een webinar over een ...
Lees meer...

dlb notaris start met Notarisdossier

Afgelopen maandag 24 augustus 2020, is dlb notaris gestart met het gebruik van Notarisdossier. Met de overstap wil dlb notaris klantgerichter en efficiënter werken. In het nieuwe Online Dossier heeft onze ...
Lees meer...
VoIP Notarisdossier

VoIP – persoonlijk contact door directe informatie

Notarisdossier heeft een VoIP koppeling. Wat doet dat? Een VoIP koppeling laat zien wie de cliënt is die jouw kantoor belt doordat het systeem op basis van telefoonnummer herkent wie ...
Lees meer...

Compliance check met risicoprofilering

Steeds meer onderzoek moet gedaan worden naar de cliënt voor de akte getekend mag worden. Het is belangrijk dat dit zo min mogelijk tijd kost maar wel goed gedaan wordt. ...
Lees meer...

Vacature: wij zoeken een ervaren full stack software ontwikkelaar

Wil je als ontwikkelaar werken aan een moderne webapplicatie die dagelijks door duizenden juridische professionals gebruikt wordt? Dan hebben wij een mooie rol voor jou! Dirict zoekt een ervaren software ...
Lees meer...

2020; het jaar van het digitale werken

Digitaal werken is niet alleen de toekomst maar het is het heden, ook voor het notariaat. In de komende maanden leggen we aan de hand van verschillende modules uit hoe ...
Lees meer...

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je ontvangt deze maximaal 4 keer per jaar.