eHerkenning

Sinds 1 juli 2024 is eHerkenning verplicht als inlogmiddel bij het Kadaster.
Hieronder vind je een stappenplan met alle stappen die nodig zijn om eHerkenning te activeren en in te stellen. Het Kadaster heeft daarnaast een speciaal telefoonnummer voor vragen over machtigingen, account en rechten vragen: 0881836030.

Voorbereiding

Bepaal welke medewerkers eHerkenning nodig hebben

Bepaal welke medewerkers eHerkenning nodig hebben en zorg ervoor dat al deze medewerkers een persoonlijk Kadasteraccount hebben. Het is niet mogelijk om accounts te delen, dus persoonsgebonden accounts zijn verplicht. Als de medewerker nog geen persoonlijk Kadasteraccount heeft zal deze eerst moeten worden aangemaakt.

Een eHerkenning beheerders account is nodig

Indien je nog geen eHerkenning beheerdersaccount hebt, zal je deze moeten aanvragen. Alleen tekenbevoegde medewerkers volgens het Handelsregister van de KVK mogen een beheerdersaccount aanvragen

Let op: deze aanvraag kan enige tijd in beslag nemen, vraag deze op tijd aan.

Leverancier kiezen

Zes officieel erkende leveranciers

Bekijk het overzicht van beschikbare leveranciers op deze pagina en kies één van de zes officieel erkende leveranciers die eHerkenning aanbieden. Overweeg de verschillen in type inlogmiddel, kosten en aanvraagprocedure.

EH3 of hoger betrouwbaarheidsniveau

Het advies is om een betrouwbaarheidsniveau van EH3 of hoger te kiezen. Zo kan je bij de meeste dienstverleners die eHerkenning vragen inloggen. Er vragen namelijk steeds meer dienstverleners om betrouwbaarheidsniveau EH3.

eHerkenning aanvragen

De geselecteerde leverancier is leidend

Volg de instructies voor het aanvragen op de website van de gekozen leverancier. Het verschilt per leverancier of de medewerker voor wie het wordt aangevraagd zich persoonlijk moet identificeren.

Bij de aanvraag heb je de volgende gegevens nodig

  • Organisatie gegevens zoals bekend bij de KvK
  • De persoons- en contactgegevens van degene(n) voor wie je eHerkenning aanvraagt
  • Een kopie identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordiger(s)

Machtigen van medewerkers

Machtigen van accounts

Na de aanvraag moet de machtigingenbeheerder, aangesteld door een tekenbevoegd persoon, de medewerkers machtigen. Dit moet per medewerker worden ingesteld.

Activeren en testen

De leverancier stuurt inloggegevens

Na goedkeuring van de aanvraag ontvang je de inloggegevens van de leverancier.

Persoonlijk inlog activeren en testen

Het is belangrijk om het persoonlijke inlogmiddel te activeren. Laat deze ook gelijk testen door de medewerker waarvoor eHerkenning is aangevraagd.

Gebruik van eHerkenning

Eerste keer inloggen en koppelen van accounts

Bij de eerste inlog moet je Mijn.Kadaster inloggevens invullen. Dit is nodig om het bestaande account te koppelen aan je eHerkenning.

Gebruik in Notarisdossier

Notarisdossier biedt de mogelijkheid om via eHerkenning te koppelen met de verschillende diensten van het Kadaster. Hierbij dient elk Kadasteraccount elke 7 dagen vernieuwd te worden. Zolang dat gebeurt kunnen de gebruikers binnen Notarisdossier zonder apart met eHerkenning bij het Kadaster in te loggen gebruik maken van SYVAS, KIK Inzage en BRK Notificaties. 

Binnen Notarisdossier zie je een melding met meer informatie en de handleiding hoe dit correct in te stellen.

Veel gestelde vragen

Wanneer moet ik beginnen?

Wij raden aan om direct te beginnen met de stappen 1 tot en met 5. Stap 6 doe je op 1 juni zodat jullie nog een maand hebben om te testen en problemen op te vangen. Vanaf 1 juli is eHerkenning verplicht gesteld door het Kadaster.

Welke leverancier adviseert Notarisdossier?

Notarisdossier heeft geen voorkeur voor één van de zes erkende leveranciers. We adviseren om te kiezen voor betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger.

Wie moet een eHerkenning account hebben?

Iedereen die Mijn.Kadaster gebruikt en de medewerkers die in Notarisdossier de Kadaster koppeling verlengen. Vanaf 1 juli moet dit iedere week voor zowel de BRK notificaties, SYVAS als KIK-inzage. Vragen hierover kunnen gesteld worden aan het Kadaster.

Contact over eHerkenning

eHerkenning is een samenwerkingsverband tussen de Rijksoverheid en het bedrijfsleven, waarbij de overheid toezicht houdt. Voor algemene vragen over eHerkenning mail je naar info@eherkenning.nl. Het Kadaster heeft daarnaast een speciaal telefoonnummer voor vragen over machtigingen, account en rechten vragen: 0881836030.

 

Een probleem, storing of klacht met eHerkenning

De leverancier van het certificaat is het eerste aanspreekpunt. De leverancier is verantwoordelijk voor de afhandeling van storingen, klachten en problemen.