eHerkenning

Voorbereiding
Bepaal welke medewerkers eHerkenning nodig hebben
Bepaal welke medewerkers eHerkenning nodig hebben en zorg ervoor dat al deze medewerkers een persoonlijk Kadasteraccount hebben. Het is niet mogelijk om accounts te delen, dus persoonsgebonden accounts zijn verplicht. Als de medewerker nog geen persoonlijk Kadasteraccount heeft zal deze eerst moeten worden aangemaakt.
Een eHerkenning beheerders account is nodig
Indien je nog geen eHerkenning beheerdersaccount hebt, zal je deze moeten aanvragen. Alleen tekenbevoegde medewerkers volgens het Handelsregister van de KVK mogen een beheerdersaccount aanvragen
Let op: deze aanvraag kan enige tijd in beslag nemen, vraag deze op tijd aan.

Leverancier kiezen
Zes officieel erkende leveranciers
Bekijk het overzicht van beschikbare leveranciers op deze pagina en kies één van de zes officieel erkende leveranciers die eHerkenning aanbieden. Overweeg de verschillen in type inlogmiddel, kosten en aanvraagprocedure.
EH3 of hoger betrouwbaarheidsniveau
Het advies is om een betrouwbaarheidsniveau van EH3 of hoger te kiezen. Zo kan je bij de meeste dienstverleners die eHerkenning vragen inloggen. Er vragen namelijk steeds meer dienstverleners om betrouwbaarheidsniveau EH3.

eHerkenning aanvragen
De geselecteerde leverancier is leidend
Volg de instructies voor het aanvragen op de website van de gekozen leverancier. Het verschilt per leverancier of de medewerker voor wie het wordt aangevraagd zich persoonlijk moet identificeren.
Bij de aanvraag heb je de volgende gegevens nodig
- Organisatie gegevens zoals bekend bij de KvK
- De persoons- en contactgegevens van degene(n) voor wie je eHerkenning aanvraagt
- Een kopie identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordiger(s)

Machtigen van medewerkers
Machtigen van accounts
Na de aanvraag moet de machtigingenbeheerder, aangesteld door een tekenbevoegd persoon, de medewerkers machtigen. Dit moet per medewerker worden ingesteld.

Activeren en testen
De leverancier stuurt inloggegevens
Na goedkeuring van de aanvraag ontvang je de inloggegevens van de leverancier.
Persoonlijk inlog activeren en testen
Het is belangrijk om het persoonlijke inlogmiddel te activeren. Laat deze ook gelijk testen door de medewerker waarvoor eHerkenning is aangevraagd.

Gebruik van eHerkenning
Eerste keer inloggen en koppelen van accounts
Bij de eerste inlog moet je Mijn.Kadaster inloggevens invullen. Dit is nodig om het bestaande account te koppelen aan je eHerkenning.
Gebruik in Notarisdossier
Notarisdossier biedt de mogelijkheid om via eHerkenning te koppelen met de verschillende diensten van het Kadaster. Hierbij dient elk Kadasteraccount elke 7 dagen vernieuwd te worden. Zolang dat gebeurt kunnen de gebruikers binnen Notarisdossier zonder apart met eHerkenning bij het Kadaster in te loggen gebruik maken van SYVAS, KIK Inzage en BRK Notificaties.
Binnen Notarisdossier zie je een melding met meer informatie en de handleiding hoe dit correct in te stellen.
Veel gestelde vragen
Wanneer moet ik beginnen?
Wij raden aan om direct te beginnen met de stappen 1 tot en met 5. Stap 6 doe je op 1 juni zodat jullie nog een maand hebben om te testen en problemen op te vangen. Vanaf 1 juli is eHerkenning verplicht gesteld door het Kadaster.
Welke leverancier adviseert Notarisdossier?
Notarisdossier heeft geen voorkeur voor één van de zes erkende leveranciers. We adviseren om te kiezen voor betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger.
Wie moet een eHerkenning account hebben?
Iedereen die Mijn.Kadaster gebruikt en de medewerkers die in Notarisdossier de Kadaster koppeling verlengen. Vanaf 1 juli moet dit iedere week voor zowel de BRK notificaties, SYVAS als KIK-inzage. Vragen hierover kunnen gesteld worden aan het Kadaster.
Contact over eHerkenning
eHerkenning is een samenwerkingsverband tussen de Rijksoverheid en het bedrijfsleven, waarbij de overheid toezicht houdt. Voor algemene vragen over eHerkenning mail je naar info@eherkenning.nl. Het Kadaster heeft daarnaast een speciaal telefoonnummer voor vragen over machtigingen, account en rechten vragen: 0881836030.
Een probleem, storing of klacht met eHerkenning
De leverancier van het certificaat is het eerste aanspreekpunt. De leverancier is verantwoordelijk voor de afhandeling van storingen, klachten en problemen.