Inspiratie

Branche
gerelateerd

Blogs

Nieuws

Inspiratie

Branche
gerelateerd

Blogs

Nieuws

“Dat het beroep notaris nog bestaat!”

10 Jun, 2022

Laatst zat ik in Amsterdam in een restaurant langs het IJ. Ik hoorde het woord ‘notaris’ vallen en mijn aandacht was getrokken. Ik denk dat het een groep collega’s was die na het werk samen een drankje deden. Een van hen vertelde: “Ik kocht mijn huis bij dezelfde notaris als waar de vorige eigenaren het huis gekocht hadden, ze konden gewoon de vorige akte kopiëren en mijn gegevens erin zetten. En toch moest ik 800 euro betalen.” Een van de collega’s reageerde: “Ja echt bizar, dat het beroep notaris nog bestaat. Dat kunnen we zelf ook wel.”

Inzicht
Stiekem moest ik hier een beetje om lachen, maar het is niet de eerste keer dat ik het hoor. Deze cliënt heeft duidelijk niet in de gaten dat het niet alleen de akte is die de notaris verzorgt, maar dat er ook allerlei checks gedaan worden zodat alles juridisch juist verloopt, dat communicatie plaatsvindt met allerlei partijen en dat het huis daadwerkelijk op naam van de nieuwe eigenaar komt te staan. Wat als de verkoper het huis niet mocht verkopen, of als de bank de lening niet op tijd stort? Dat kun je als cliënt niet zelf onderzoeken. Ik denk dat cliënten meer begrip en waardering zouden hebben als ze inzicht krijgen in het proces achter de akte en inzien dat een groot deel van de kosten bestaat uit onderzoek en doorbelastingen.

Ideeën
Een aantal concrete ideeën om cliënten meer inzicht te geven:

  • Maak een kort filmpje om te vertellen wat je als notariskantoor doet voordat de akte gepasseerd kan worden en stuur deze met de offerte of eerste mail mee;
  • Gebruik een e-mailsjabloon bij de start van ieder dossier met een uitleg wat er gaat gebeuren;
  • Maak een aantal stappen in het proces inzichtelijk met de ‘wachtverzachter’ in het Online Dossier van Notarisdossier;
  • Eerder in het proces inzicht geven? Som een aantal stappen op in de offertemail. Werk efficiënt en maak per offerte een eigen mailsjabloon;
  • Wil je nog transparanter zijn; wijdt er een pagina aan op je website: ‘Waarom heb je een notaris nodig’.

Tevreden cliënten
Ik denk dat meer cliënten rondlopen met dit gevoel. Draai het eens om naar een beroep dat jij niet kent. Stel dat je 500 euro moet betalen voor iets wat het voor jouw gevoel niet waard is, daar zou je zonder uitleg ook een slecht gevoel bij hebben. Als iemand je uitlegt wat voor die 500 euro wordt gedaan en dat het niet alleen winst is, dan begrijp je het beter. Conclusie: wees transparant en voorkom negatieve gesprekken over jouw prachtige en waardevolle beroep.

– Marleen Achterstraat-Hooijer